Kunstenaars

Christine Comyn

"Pink Lady"

Pink Lady Vergroten
Pink Lady

Details

Gegevens van "Pink Lady"

 

Techniek Giclee

Jaar 2004

Afmeting 100 x 80 cm

Oplage 195

Prijs€ 895,00 (Incl. lijst)

KunstUitleen€ 26.85 p/mnd waarvan u € 17.90 spaart

KunstKoopRegeling25% Aanbetaling restant in 10 of 20 termijnen

Vraag direct een proefplaatsing aan

Biografie van

Christine Comyn

Belgische kunstenares Christine Comyn legt met haar kunstproject La Douceur de l’Ignorance de link

tussen het leven van Marie-Antoinette en de vaak ondraaglijke lichtheid en wrangheid van ons bestaan nu

 

Christine Comyn is een vaste waarde in de kring van Belgische kunstenaars die op wereldniveau meedraaien. Ze geraakte vooral bekend met haar schilderijen in groot formaat van jonge, sensuele, ietwat nostalgische vrouwen. Met haar nieuw kunstproject La Douceur de l’Ignorance combineert ze die voorliefde voor vrouwenportretten met haar interesse voor de kunst en geschiedenis van de 18de eeuw, en dan vooral voor de figuur van Marie-Antoinette.

 

Tijdloze stijlgodin

Christine Comyn: ‘Ik ben ervan overtuigd dat mensen over de grens van de tijd heen, allemaal dezelfde gevoelens en eigenschappen hebben. Dat ik bij Marie-Antoinette ben terecht gekomen, is geen toeval. De schoonheid en verfijning die haar leven kenmerkten, interesseren mij op een esthetische manier. Maar waar het me vooral om te doen was, was om aan te tonen dat haar verlangens en emoties, maar ook haar wanhoop en buitenissigheden universeel en actueel zijn, en heel herkenbaar voor vrouwen van vandaag. Marie -Antoinette, ze zit in elk van ons.’

 

Marie-Antoinette: frivool, wuft, stralend dansend door het lichte leven.

IJdel, dol op uiterlijk vertoon en vertier, maar tegelijk feministe avant la lettre, in haar drang een autonoom leven te leiden en alleen van zichzelf te zijn. Teleurgestelde echtgenote, verleidelijke minnares, maar ook toegewijde moeder. Icoon voor alle mogelijke modes van haar tijd, toonbeeld van verspilzucht, verliefd op zichzelf. Ze zette de wereld letterlijk naar haar hand, en was tegelijk zelfzuchtig kortzichtig over wat er zich in de echte wereld buiten haar schitterende cocon afspeelde.

Maar bezondigen wij ons niet aan dezelfde blindheid? Het is die vraag die Christine Comyn zich stelt, en de kern vormt van haar nieuw kunstproject. Proberen we niet allemaal een onbezorgd leven uit te bouwen waarbij we het liefst de grote problemen op een veilige afstand houden? De drang om in douce ignorance, in zoete onwetendheid te leven met wat er werkelijk gebeurt in de wereld, is groot.

Schilderijen, objecten, foto’s

De tentoonstelling en bijhorende catalogus staan in het teken van de tweeledigheid: uitzinnig geluk versus diepe tragiek, verleden versus heden, oppervlakkigheid versus diepgang, vrijheid versus gevangenschap, klassieke schilderkunst versus hedendaagse techniek.

 

Christine Comyn visualiseert de link tussen Marie-Antoinette en de hedendaagse vrouw op een subjectieve manier, zonder belerend te zijn, zonder te veroordelen. Dit vertaalt zich in het uiteindelijke resultaat van het kunstproject.

Enerzijds zijn er schilderijen: hedendaagse vrouwenportretten, die universele emoties tonen als verliefdheid, ijdelheid, melancholie,... én schilderijen van voorwerpen uit de tijd van Marie-Antoinette. Deze laatste verwijzen naar het verleden en fungeren als symbolen.

Anderzijds heeft Christine moderne computertechnieken gebruikt om haar idëeen verder vorm te geven en uit te diepen. De diverse combinaties van portretten, voorwerpen en foto’s resulteren in een reeks opmerkelijke nieuwe werken. Het geheel van schilderijen en digitale composities vormt in zijn totaliteit het uiteindelijke portret van de moderne Marie-Antoinette.

 

Prelude in Versailles, orgelpunt in Knokke

De kunstwerken van Christine Comyn zullen vanaf 1 mei worden tentoongesteld in Absolute Art Gallery in Knokke. Aan de vooravond van deze grote expo wordt La Douceur de l’Ignorance op vrijdag 23 april met veel luister gelanceerd in Versailles. In de namiddag is er in het Trianon Palace hotel de voorstelling van het project en bijhorend kunstboek, deskundig gepresenteerd door Friedl Lesage met oa een interview met de kunstenares, en een lezing door Kristien Hemmerechts.

Aansluitend is er s’avonds een galadiner in de tot de verbeelding sprekende marmeren zuilengalerij en de Salle des Cotelle van het Grand Trianon, op het domein zelf van het paleis van Versailles. Tijdens dit galadiner kunnen de aanwezigen genieten van optredens van jonge, erg getalenteerde zangers en musici.

Een eerste intermezzo wordt gebracht door het pianoduo Mephisto, bestaande uit John Gevaert en Katrijn Simoens. Zij spelen de fantasie in

f, D 940 van Franz Schubert.

 

Sopraan Laurence Servaes, contratenor Jonathan de Ceuster, clavecinist Guy Penson en cellist Bernard Wolteche brengen later op de avond een selectie liefdesaria’s en duetten uit diverse Haendel-opera’s.

 

Een kunstboek, het project waardig

Dit voorjaar verschijnt bij Uitgeverij Lannoo ook het schitterend uitgegeven kunstboek La Douceur de l’Ignorance, met verhelderend voorwoord van Yoeri de Backer, en uitgebreide beschouwingen van Kristien Hemmerechts.

 

De expo in Knokke, het galadiner in Versailles en het kunstboek vormen het luisterrijke orgelpunt van Christine Comyns zoektocht naar de ware ziel van Frankrijks laatste koningin, naar haar kracht en kwetsbaarheid, die ook in elk van ons aanwezig zijn.

 

Christine Comyn: ‘Meer dan twee jaar lang heb ik me ondergedompeld in een wereld van verlangen, sierlijkheid en oppervlakkigheid, net zoals Marie-Antoinette dat deed. Ik probeer echter ook een tedere en menselijke ziel te laten zien, die wanhopig op zoek is naar liefde en zuiverheid. Verder toon ik een sterke vrouw, die tot het eind haar waardigheid weet te behouden.

Ik hoop dat de aandachtige toeschouwer zichzelf enigszins herkent in de onderliggende emoties. Kunst biedt ons niet alleen visueel genot, maar ook de mogelijkheid om tot onszelf te komen en om even terug te keren naar wat wezenlijk is, de zoektocht naar eenvoudig geluk.’

 

BIOGRAFIE CHRISTINE COMYN

 

Geboren in Tielt, 1957

Studies: Hoger Kunstonderwijs, Sint-Lucasinstituut, Gent

Professionele carrière:

- illustrator bij Uitgeverij Lannoo van 1978 tot 1981

- van 1981 tot 1997 docente aan de Kunstacademievan Tielt

- sedert 1987 professioneel kunstenaar

 

Monografieën:

 

“Christine Comyn”, Ars Libris, 1997

“Christine Comyn”, Art In Belgium, 2000

“True Colours”, Museum Van Lien, 2003

“Christine Comyn”, Art In Belgium, 2006

 

Film: “Horae”, 2007

 

Tentoonstellingen in Belgie (selectie)

 

Absolute Art Gallery, Knokke & Brugge, individuele tentoonstellingen, zoals “Amazing Graces” (1999), “True Colours” (2002), “Horae” (2006) en “The Twilight Zone” (2009)

Lineart Internationale kunstbeurs, Flanders Expo, Gent

Thermae Palace, Oostende

Leonhard’s Gallery, Antwerpen

Overzichtstentoonstelling met uitgave van eerste monografie, Casino, Oostende (1997)

 

Tentoonstellingen in het buitenland (selectie):

 

Nederland: Galerie MPV, ’s Hertogenbosch

Holland Art Fair, Den Haag

“Retrospectieve tentoonstelling”, Museum Van Lien, Fijnaart, 2003.